واحد پردازش مرکزی

واحد پردازش مرکزی



یک (central processing unit (CPU که گاهی اوقات آن را پردازنده (Processor) نیز می‌نامند ؛ یکی از اجزاء رایانه های رقمی می‌باشد که فرامین را در رایانه ها تفسیر می‌نماید و اطلاعات را مورد پردازش قرار می‌دهد . واحدها ی مرکزی پردازش ویژگی پایه‌ای قابل برنامه ریزی شدن را در رایانه های رقمی فراهم می‌کنند ؛ و یکی از مهم‌ترین اجزاء رایانه‌ها در حافظه اولیه ؛امکانات ورودی/خروجی هستند .یک پردازندهٔ مرکزی مداری یکپارچه می‌باشد که معمولاً به عنوان ریزپردازنده شناخته می‌شود . امروزه عبارت CPU‌ها معمولاً برای ریزپردازنده ها به کار می‌روند .
عبارت «central process unit»(واحد پردازندهٔ مرکزی) یک ردهٔ خاص از ماشین را معرفی می‌کند که می‌تواند برنامه های رایانه را اجرا کند .این عبارت گسترده را می‌توان به راحتی به بسیاری از رایانه‌هایی که بسیار قبل تر از عبارت "CPU" بودند تعمیم داد . به هر حال ؛این عبارت و شروع استفاده از آن در صنعت رایانه از اوایل سال ۱۹۶۰ رایج شد. شکل ,طراحی و پیاده سازی پرازنده‌ها نسبت به طراحی اولیه تغییر کرده‌است ولی عملگرهای بنیادی آن همچنان به همان شکل باقی مانده‌است .
پردازنده‌های اولیه که به عنوان یک بخش از چیزی بزرگ‌تر که معمولاً یک نوع رایانه ‌است ؛دارای طراحی سفارشی بودند . در هر صورت این روش طراحی سفارشی پردازنده‌ها ،کاری گران قیمت برای یک بخش خاص، به مقدار زیادی راه تولید را به تعداد زیاد که برای اهداف زیادی قابل استفاده بود را فراهم کرد .این استانداردسازی روند عمومی را در عصر transistor mainframes و minicomputer گسسته و شتابدار کردن تعمیم مدارات مجتمع(IC)را شروع کرد . IC امکان افزایش پیچیدگی ها برای طراحی پردازنده‌ها و ساختن آنها در مقیاس کوچک (در حد میلیمتر) امکان پذیر می‌سازد. هر دو فرآیند کوچک سازی و استاندارد سازی پردازنده‌ها حضور این تجهیزات رقمی در زندگی مدرن گسترش داد و آن را به فراتر از یک دستگاه خاص مانند رایانه برد .ریزپردازنده‌های جدید در هر چیزی چون خودروها تا تلفن های همراه و حتی اسباب بازی‌های کودکان وجود دارند .

ادامه نوشته

Intel

اینتل:                                                                                   

اینتل یک کارخانه تولیدکننده سخت افزار در کالیفرنیا که درسال ۱۹۶۸ توسط رابرت نویس و اقای گوردن مور تأسیس شد. در حال حاضر ۳۸ سال از تأسیس این شرکت می گذرد. عمده محصولات این شرکت در زمینه مدارهای الکتریکی و پردازندههای رایانه می‌باشد. اینتل در دهه ۱۹۷۰ یکی از قویترین تراشه‌های خود را عرضه کرد، و شرکت آی بی ام هم ریزپرد 2 Quad» است کازنده ۸۰۸۸ را برای کامپیوتر شخصی خود انتخاب کرد. از سال ۲۰۰۰ به بعد تقریباً ۷۵٪ کامپیوترهای خانگی از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند. مهم‌ترین رقیب این شرکت شرکت ای ام دی است و عمده ترین محصولات اینتل عبارت‌اند از «پنتیوم Xeon» (برای سرورها) و «Core 2 Duo» می‌باشد و جدیدترین محصولش پردازنده چهار هسته‌ای «Coreه قابلیت پردازش چهار برنامه را هم‌زمان دارد.

نوع شرکت عمومی
تأسیس ۱۹۶۸
شعبهٔ مرکزی سانتا کلارا، کالیفرنیا
  ایالات متحده آمریکا
محدودهٔ فعالیت نیمه رسانا
محصولات ریزپردازنده(پنتیوم٬اینتل کر ۲)
حافظه فلش
چیپست های مادر بورد
کارت شبکه
چیپست های بلوتوث
درآمد  ۳۸٫۳ بیلیون دلار (۲۰۰۷)[۱][۲]
تعداد کارکنان ۸۶.۳۰۰ (۲۰۰۷)[۳]
شعار Leap Ahead (گامی به جلو)
وب‌گاه www.intel.com

 

AMD

ای ام دی:

ای‌ام‌دی (به انگلیسی: AMD، مخفف Advanced Micro Devices) سازنده انواع پردازنده در سال ۱۹۶۹ به وجود آمد. ای‌ام‌دی رقیب اصلی شرکت اینتل محسوب می‌شود.

amd company

نوع شرکت سهامی عام (بورس نیویورک AMD)
تأسیس ۱۹۶۹
افراد مهم جری ساندرز، از بنیانگذاران
هکتور روئیز، مدیر عامل
دارک مه یر، مدیر اجرایی
زمینه فعالیت تولید نیمه رسانا
محصولات پردازنده٬ چیپ ست هایبرد مادر، پردازنده گرافیگی
درآمد  $۶.۰۱۳ میلیارد دلار (۲۰۰۷)
تعداد کارکنان ۱۶،۴۲۰ (۲۰۰۸)
شعار Smarter Choice (انتخاب هوشیارانه‌تر)
وب‌گاه www.amd.com


           آموزش ها                                   معرفی چند cpu

                                                                 


معرفی

Core 2 Extream 9770

Cote 2 Quad 6600

Phenom 9950 x4 Black edition

Phenom 8450 X3

Phenom 9950x4Black edition

Phenom 9950x4Black edition


 

يكي از شركت هايي كه اقدام به توليد مغزهاي متفکر سيليكوني مي كند شركت  AMD  است . شايد به جرات بتوان    Phenom 9950x4  را يكي از برترين محصولات اين شركت دانست كه در كنار قدرت پردازش فوق العاده از قيمتي مناسب برخوردار است. اين پردازنده از تلفيق چهار هسته پردازشي تشكيل شده است كه به مدد فناوري 65 نانو متر در كنار يكديگر قرار گر فته اند. اين پردازنده قدرتمند مجهز يه به يك كنترلر حافظه 128 بيتي است كه اين مسئله باعث افزايش پهناي باند حافظه در آن شده است . ديگر ويژگي اين پردازنده فركانس كاري 6/2 گيگاهرتز است كه قدرت مناسبي را در پردازش هاي سه بعدي و گرافيكي به شما  ارائه مي كند . قابليت اور كلا كينگ آسان در اين محصول به دليل عدم محدوديت در تغيير ضرب كننده (Multiplier)  نيز فراهم است كه در صورت داشتن يك مادر برد مناسب تا حد زيادي به شما امكان افزايش فركانس را خواهد داد . به تمامي اين ويژگي ها قابليت پشتيباني از حافظه هاي  DDR2 1066  را هم اضافه كنيد.

از مزايا مي توان به كارايي مناسب پشتيباني از دو مگابايت حافظه نهان L3  - برخورداري از پهناي باند 33 گيگابايت در ثانيه.

واز معايب مي توان به مصرف برق زياد (حدود 140 وات ) وقيمت نسبتآ بالا نسبت به رقيب اينتلي خود  مي باشد.

Phenom 8450 X3

Phenom 8450 X3


 

اگر اولويت شما هم در داشتن پردتزنده اي با هسته هاي بيشتر است واز طرفي بودجه محدود داريدPhenom 8450X3  انتخاب مناسبي براي شما است.اين پردازنده 65نانومتري در فركانس 1/2 گيگاهرتز فعاليت مي كند و از 450 ميليون ترانزيستور برخوردار است. در اين پردازنده از سه سطح حافظه نهان كه شامل حافظه L1 و L2  با ظرفيت هاي 64 كيلو بايت و512كيلو بايت براي هرهسته و دو مگابايت حفظه نهان L3 است(كه به صورت مشترك براي تمام هسته ها استفاده مي شود). نهايت كارايي اين پردازنده با استفاده ازحافظه هاي DDR2-1066  و روي چيپ ستهاي با سرعت انتقال 5200Mt/s نمايان مي شود اندازه پردازنده در اين مدل285 ميلي متر مربع بوده و حداكثر 95 وات برق مصرف مي كند . پس در صورتي كه خواستيد اين پردازنده را بخريد حتما يك منبع تغذيه مناسب براي سيستم خود انتخاب كنيد.

از مزاياي اين پردازنده مي توان به وجود سه هسته پردازشي با قيمتي مناسب پشتيباني از فناوري هاي جديد وجود مادربردهاي ارزان براي پردازنده.

و از معايب اين پردازنده مي توان به كارايي نه چندان بالا و توان مصرفي نسبتا بالا اشاره كرد.

Cote 2 Quad 6600

Cote 2 Quad 6600


 

پردازنده ي  چهار هسته اي با قيمتي معقول و در عين حال پرقدرت با فركانس 4/2 گيگا هرتز در كنار هشت مگابايت حافظه نهان  L2  و توان مصرفي حداكثر 95 وات Core 2 Quad 6600 را به يكي از بهترين انتخابها تبديل كرده است . Q6600 با آن كه در مقابل برادران 45 نانومتري خود از امكان اور كلاك كمتر برخوردار است اما به راحتي مي توان آنرا با يك فن بادي تا فركانس 2/3 اور كلاك كرد. Q6600 در تست هايي كه انجام شده توانست با يك كارت گرافيكي GTX280  در برنامه   3Dmark Vantage  امتياز كل 12097 را بدست آورد كه براي يك پردازنده دويست هزار توماني امتياز بسيار خوبي باشد.

از مزاياي آن مي توان به كارايي واقعا مناسب در مقايسه با قيمت پردازنده وجود هشت مگا بايت حافظه  L2  و پشتيباني از فناوري هاي مختلف اشاره كرد.

تنها ايراد اين پردازنده فناوري ساخت 65 نانو متري آن است.

Core 2 Extream 9770

Core 2 Extream 9770

 

اينتل درباره سري  Extream  چنين مي گويد ((سرگرمي هاي امروز از عكاسي ديجيتال و ويرايش فيلم گرفته تا بازي ها همگي به فناوري هاي نفس گيري نياز دارند)) حال با استفاده ازفناوري 45 نانو متري درتوليد پردازنده كارايي بالاتر و مصرف بهينه تر انرژي برايتان فراهم شده است QX9770  هيولايي است با 2/3 گيگا هرتز فركانس كاري و 12 مگابايت حافظه نهان  L2  كه تنها رقيبش پردازنده هاي جديد Core i7 خواهند بود. مطمئنا هر جايي نمي توانيد از اين پردازنده قدرتمند استفاده كنيد و بايد مادربردي با قابليت پشتيباني ازاين پردازنده و همچنين يك منبع تغذيه مناسب داشته باشيد . در اين صورت به موجودي شكست ناپذير تبديل خواهيد شد. اين غول در تستي كه توسط سايت Tomshardware در مقايسه با  Core i7  انجام شده است تواتنسته با سه كارت گرافيكي GTX280  در بازي Crysis (در حداكثر جزئيات و دقت1200 x1900  پيكسل ) ميانگين41/44 فريم در ثانيه را كسب كند كه اين امتياز حدود هفت فريم كمتر از قويترين محصول خانواده Core i7 است.

از مزايا اين پردازنده به كارايي مناسب وجود 123مگابايت حافظه  L2  - فناوري ساخت 45 نانو متر و امكانات اور كلاكينگ بالا واز معايب به قيمت بالا در مقايسه با كارايي وتوان مصرفي بالا (كه باعث مي شود نتوان اين پردازنده را روي هر مادربرد اور كلاك كرد) اشاره نمود.

آموزش ها

  نحوه انتخاب cpu                                       

  cache چیست؟

  تفاوت ریزپردازنده های پنتیوم و celeron

  تفاوت ریزپردازنده های AMD و Intel

تفاوت بین cpu core 2 due و cpu Dual core

Cpu Meter

حركتي ديگر از اينتل‌

Intel logo


فكر كنيد اگر اينتل، nvidia ،ATI و ... نبودند؛ چه اتفاقي مي‌افتاد؟ خوب جواب ساده است. كلي از خبر‌هاي دنياي سخت‌افزار كم مي‌شود!


فكر كنيد اگر اينتل، nvidia ،ATI و ... نبودند؛ چه اتفاقي مي‌افتاد؟ خوب جواب ساده است. كلي از خبر‌هاي دنياي سخت‌افزار كم مي‌شود!

البته منظورمان اين نيست كه‌ اين شركت‌ها ورشكسته شده‌اند، بلكه برعكس مي‌خواستيم، بگويم كه شركت اينتل مانند دفعات قبل باز هم يك خبر تازه براي هوادارانش دارد كه مي‌تواند كلي براي اي‌ام‌دي‌دوستان ناراحت‌كننده باشد. طبق اطلاعات ارائه شده شركت اينتل تا مدتي ديگر دو سري از پردازنده‌هاي دستكاپ خود را در رده نيمه‌حرفه‌اي و ارزان‌قيمت به بازار ارائه مي‌كند.

اين شركت براي توسعه پردازنده‌هاي ارزان‌قيمت خود پردازنده‌هاي Pentium Dual Core E5000 را با فناوري ساخت 45 نانومتر، دو مگابايت حافظه L2 و فركانس مسير FSB هشتصد مگاهرتز به بازار ارائه خواهد كرد تا با اين روش AMD را بيشتر در بازار محصولات ارزان‌قيمت تحت فشار قرار دهد (البته اين پردازنده ارزان‌قيمت توسط هيچ‌كدام از چيپ‌ست‌هاي سري 945 و 965 پشتيباني نمي‌شود).

در سري نيمه‌حرفه‌اي هم شركت اينتل پردازنده‌هاي سري Q8000 را ارائه خواهد كرد كه به عنوان اولين پردازنده‌هاي 45 نانومتري با چهار مگابايت حافظه پنهان L2 شناخته مي‌شود. اين سري از پردازنده‌ها مجهز به مسير FSB با فركانس 1333 مگاهرتز است و از فناوري‌هاي مانند SSE4.1 وEM64T پشتيباني مي‌كنند.

با اين وجود اينتل در اين سري از پردازنده (بر خلاف سري Q9000) از فناوري Virtualization Technology) VT) و Trusted Execution Technology) TXT) استفاده نمي‌كند كه اين موضوع تا حدودي باعث كاهش قيمت آن شده است.  

حافظه Cache

حافظه Cache

اگر تا کنون برای خود کامپیوتری تهیه کرده باشید ، واژه " Cache" برای شما آشنا خواهد بود. کامپیوترهای جدید دارای Cache از نوع L1 و L2 می باشند. شاید در هنگام خرید یک کامپیوتر از طرف دوستانتان توصیه هائی به شما شده باشد مثلا" : " سعی کن از تراشه های Celeron استفاده نکنی چون دارای Cache نمی باشند! "

Cache یک مفهوم کامپیوتری است که بر روی هر نوع کامپیوتر با یک شکل خاص وجود دارد. حافظه های Cache ، نرم افزارهای با قابلیت Cache هارد دیسک و صفحات Cache همه بنوعی از مفهوم Caching استفاده می نمایند. حافظه مجازی که توسط سیستم های عامل ارائه می گردد نیز از مفهوم فوق استفاده می نماید.

مبانی CachingCaching یک تکنولوژی استفاده شده برای زیر سیستم های حافظه ، در کامپیوتر است . مهمترین هدف یک Cache افزایش سرعت و عملکرد کامپیوتر بدون تحمیل هزینه های اضافی برای تهیه سیستم است . با استفاده از Cache عملیات کاربران با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

کتابداری را در نظر بگیرید که در یک کتابخانه مسئول تحویل کتاب به متقاضیان است . فرض کنید در سیستم فوق ( درخواست و تحویل کتاب ) از مفهوم Cache استفاده نمی گردد. اولین متقاصی کتابی را درخواست می نماید( فرض شده است که متقاضی خود نمی تواند مستقیما" کتاب مورد نظر را از قفسه مربوطه ،بردارد) ، کتابدار، کتاب مورد نظر را از قفسه مربوطه پیدا و در ادامه آن را تحویل متقاضی می نماید. متقاضی پس از 90ساعاتی مراجعه و کتاب را تحویل می دهد. کتابدار، کتاب تحویلی را مجددا" در قفسه مربوطه قرار می دهد. پس از لحظاتی یک متقاضی دیگر مراجعه و همان کتاب قبلی را درخواست می نماید ، کتابدار مجددا" می بایست به بخش مربوطه در کتابخانه مراجعه و پس از بازیابی کتاب ، آن را در اختیار متقاضی دوم قرار دهد.همانگونه که ملاحظه می گردد ، کتابدار مکلف است برای تحویل هر کتاب ( ولو کتاب هائی که فرکانس استفاده از آنان توسط متقاضیان زیاد باشد ) به بخش مربوطه مراجعه و پس از یافتن کتاب آن را در اختیار متقاضیان قرار دهد. آیا روشی وجود دارد که با استناد به آن بتوان عملکرد و کارآئی کتابدار را بهبود بخشید ؟


در پاسخ به سوال فوق می توان با ایجاد یک سیستم Cache برای کتابدار ، کارآئی آن را افزایش داد. فرض کنید بخشی را با ظرفیت حداکثر ده کتاب در مجاورت ( نزدیکی ) کتابدار آماده نمائیم . کتاب هائی که توسط متقاضیان برگردانده می شود، در بخش فوق ذخیره خواهند شد. مثال فوق را با در نظر گرفتن سیستم Cache ایجاد شده برای کتابدار مجددا" دنبال می نمائیم . در ابتدای فعالیت روزانه ، بخش Cache خالی بوده و هنوز در آن کتابی قرار نگرفته است . اولین متفقاصی مراجعه و کتابی را درخواست می نماید . کتابدار می بایست به بخش مربوطه مراجعه و کتاب را از قفسه مربوطه براشته و در اختیار متقاضی قرار دهد. متقاضی پس از تحویل کتاب ، چند ساعت بعد مراجعه و کتاب را تجویل کتابدار خواهد داد. کتابدار، کتاب تحویلی را در بخش پیش بینی شده برای Cache قرار می دهد. لحظاتی بعد متقاضی دیگر مراجعه و درخواست همان کتاب را می نماید .کتابدار در ابتدا بخش مربوط به Cache را جستجو و در صورت یافتن کتاب ، آن را به متقاضی تحویل خواهد داد. در این حالت ضرورتی به مراجعه کتابدار به بخش و قفسه های مربوطه نخواهد بود. در روش فوق زمان تحویل کتاب به متقاضی بهبود چشمگیری پیدا خواهد کرد. در صورتیکه کتاب درخواستی توسط متقاضی در بخش Cache کتابخانه نباشد ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در ابتدا مدت زمانی صرف خواهد شد که کتابدار به این اطمینان برسد که کتاب درخواستی در بخش Cache موجود نمی باشد ( جستجو) یکی از چالش های اصلی در رابطه با طراحی Cache به حداقل رساندن زمان جستجو در Cache است .سخت افزارهای جدید ، زمان فوق را به صفر نزدیک کرده اند. پس از حصول اطمینان از عدم وجود کتاب در بخش Cache ، کتابدار می بایست با مراجعه به بخش مربوطه آن را انتخاب و در ادامه در اختیار متقاضی قرار دهد.

با توجه به مثال فوق ، چندین نکته مهم در رابطه با Cache استنباط می گردد:

تکنولوژی Cache ، استفاده از حافظه های سریع ولی کوچک ، به منظور افزایش سرعت یک حافظه کند ولی با حجم بالا است

زمانیکه از Cache استفاده می گردد ، در ابتدا می بایست محتویات آن به منظور یافتن اطلاعات مورد نظر بررسی گردد. فرآیند فوق را Cache hit می گویند. در صورتیکه اطلاعات مورد نظر در Cache موجود نباشند (Cache miss) ، کامپیوتر می بایست در انتظار تامین داده های خود از حافظه اصلی سیستم باشد ( حافظه ای کند ولی با حجم بالا )

اندازه Cache محدود بوده وسعی می گردد که ظرفیت فوق حتی المقدور زیاد باشد ، ولی بهرحال اندازه آن نسبت به رسانه های ذخیره سازی دیگر بسیار کم است .

این امکان وجود خواهد داشت که از چندین لایه Cache استفاده گردد.

Cache در کامپیوتر کامپیوتر، ماشینی است که زمان انجام کارها توسط آن با واحدهای خیلی کوچک اندازه گیری می گردد.زمانیکه ریزپردازنده قصد دستیابی به حافظه اصلی را داشته باشد، می بایست مدت زمانی معادل 60 نانوثانیه را برای این کار در نظر بگیرد. سرعت فوق بسیار بالا است ولی سرعت ریزپردازنده بمراتب بیشتر است . ریزپردازنده قادر به داشتن سیکل هائی به اندازه دو نانوثانیه است . تفاوت سرعت بین پردازنده و حافظه کاملا" مشهود بوده و قطعا" رضایت پردازنده در این خصوص کسب نخواهد شد. پردازنده می بایست تاوان کند بودن حافظه را خود بپردازد . انتظار پردازنده و هرز رفتن زمان مفید وی کوچکترین تاوانی است که می بایست پردازنده پذیرای آن باشد.

به منظور حل مشکل فوق ، فرض کنید از یک نوع حاص حافظه، با ظرفیت کم ولی با سرعت بالا ( 30 نانوثانیه ) ، استفاده گردد . سرعت دستیابی به حافظه فوق دو مرتبه سریعتر نسبت به حافظه اصلی است .این نوع حافظه راL2 Cache می نامند. فرض کنید از یک حافظه بمراتب سریعتر ولی با حجم کمتر استفاده و آن را مستقیما" با پردازنده اصلی درگیر نمود. سرعت دستیابی به حافظه فوق می بایست در حد و اندازه سرعت پردازنده باشد .این نوع حافظه ها را L1 Cache می گویند. در کامپیوتر از زیرسیستمهای متفاوتی استفاده می گردد.از Cache می توان در رابطه با اکثر زیر سیستمهای فوق استفاده تا کارآئی آنان افزایش یابد.

تکنولوژی Cacheیکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن خواننده این بخش خطور پیدا کند این است که " چرا تمام حافظه کامپیوترها از نوع L1 Cache نمی باشند تا دیگر ضرورتی به استفاده از Cache وجود نداشته باشد؟" در پاسخ می بایست گفت که اشکالی ندارد وهمه چیز هم بخوبی کار خواهد کرد ولی قیمت کامپیوتر بطرز قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت . ایده Cache ، استفاده از یک مقدار کم حافظه ولی با سرعت بالا( قیمت بالا) برای افزایش سرعت و کارآئی میزان زیادی حافظه ولی با سرعت پایین ( قیمت ارزان ) است .

در طراحی یک کامپیوتر هدف فراهم کردن شرایط لازم برای فعالیت پردازنده با حداکثر توان و در سریعترین زمان است . یک تراشه 500 مگاهرتزی ، در یک ثانیه پانصد میلیون مرتبه سیکل خود را خواهد داشت ( هر سیکل در دونانوثانیه ) . بدون استفاده از L1 و L2 Cache ، دستیابی به حافظه حدودا" 60 نانوثانیه طول خواهد کشید. بهرحال استفاده از Cache اثرات مثبت خود را بدنبال داشته و باعث بهبود کارآئی پردازنده می گردد.اگر مقدار L2 Cache معادل 256 کیلو بایت و ظرفیت حافظه اصلی معادل 64 مگابایت باشد ، 256000 بایت مربوط به Cache با استفاده از روش های موجود قادر به Cache نمودن 64000000 بایت حافظه اصلی خواهند بود.

تفاوت بین CPU Core 2 Duo و CPU Dual Core

intel dual coreintel core 2 due

این دو سی پی یو هر دو دارای دو هسته در یک سی پی یو هستند ولی تفاوتهای نسبتا زیادی با هم دارند

اول اینکه سی پی یو های Core 2 duo به نسل دوم سی پی یو های Core duo و یا همان dual core گفته میشود و تفاوتهای بیسیک انها در مشخصات زیر هست .

1- سی پی یو های Core 2 duo دارای حداکثر 6 مگا بایت کش هستند ولی سری Core duo دارای 1 مگا بایت کش هستند
2- باس سی پی یو های Core duo حداکثر تا 800 هست ولی در Core 2 duo تا 1333 هم میرسد


این دو سی پی یو هر دو دارای دو هسته در یک سی پی یو هستند ولی تفاوتهای نسبتا زیادی با هم دارند

اول اینکه سی پی یو های Core 2 duo به نسل دوم سی پی یو های Core duo و یا همان dual core گفته میشود و تفاوتهای بیسیک انها در مشخصات زیر هست .

۱- سی پی یو های Core 2 duo دارای حداکثر 6 مگا بایت کش هستند ولی سری Core duo دارای 1 مگا بایت کش هستند
۲- باس سی پی یو های Core duo حداکثر تا 800 هست ولی در Core 2 duo تا 1333 هم میرسد .

۳- مصرف برق سی پی یو های Core 2 duo کمتر از Core duo هست .
۴- درجه حرارت سی پی یو های Core 2 duo کمتر از Core duo هست .

۵- راندمان سی پی یو های Core 2 duo بسیار بالاتر از Core duo هست و برای همین سی پی یو های Core duo دیگر از دور خارج شده محسوب میشوند .

۶- تمامی مدلهای Core 2 duo دارای ساپورت 64 بیتی هستند ولی تنها 70 درصد مدلهای Core duo دارای این ساپورت میباشند .

۸- سی پی یو های Core 2 duo دارای تکنولوژی های Intel® Virtualization Technology
و Intel® Trusted Execution Technology هستند که در Core duo این تکنولوژی ها وجود ندارد


تفاوت های CPU های AMD و Intel

تفاوت های CPU های AMD و Intel

                                     

1-AMD براساس معماری اجرایی 9 مرحله ای ساخته شده است اما معماری پردازنده های Intel شش مرحله ای می باشد.بدین معنا که AMDدر هر چرخه کاری 9عملیات را انجام میدهد در حالی که Intel فقط 6 عمل را می تواند انجام دهد.
2-AMD از640Kb Cache برخوردار است در حالی که Intel ، از 532Kb بر خوردار است هر چقدر که میزان Cache پردازنده بیشتر باشد ، پردازنده کارایی بیشتری خواهد داشت اطلاعات بیشتری میتواند ذخیره کند ودیگر لازم نیست پردازنده برای بدست آوردن اطلاعات یا دستور ها مدت زمان بیشتری را رفت و برگشت به حافظه برد اصلی برای جذب اطلاعات یا دستور العمل ها صرف کند.
3- AMD از مس برای اتصال ترانزیستور های بکار رفته در پردازنده ها استفاده میکند در صورتی که در ساختمان پردازنده های Intel آلومینیوم بکار رفته است.مس هادی الکترسیته بهتری است ، ازاین رو پهنای اتصالهای بین ترانزیستورها را به میزان چشمگیری کاهش می یابد .که این امر باعث مصرف کمتر مواد اولیه و در نتیجه منجر به کاهش هزینه می شود این دلیل ارزان تر بودن AMD نسبت به P4 است.
4- از دیگر تفاوت های میان AMD وIntel میتوان به راندمان Cache بروی چیپ اشاره کرد ، AMD از معماری انحصاری استفاده میکند که راندمان بیشتری نسبت بیشتری نسبت به طراحی معماری غیر انحصاری Intel دارد.
5-AMD از تکنولوژی پردازش موازی در مقایسه با Hyper -Threading اینتل استفاده میکند ، در بسیاری از کاربردهای امروزی فعال بودن Hyper -Threading کارائی پائین تری ارائه میدهد ، نتایج تحقیقات بیشمار منتشر شده در نشریات رایانه ای و پایگاهای اطلاعاتی معتبر بیانگوی این پدیده هستند.
6-یکی دیگر از مهمترین نکات برتر پردازنده های AMD واحد ممیز شناور آن است که از FPU اینتل بسیار قویتر میباشد که این امر باعث اجرای سریع تر برنامه های چند منظوره( MultiMedia) میشود.
7- زمانی که اینتل P4 را طراحی کرد طول PIPELINE را از 10 مرحله در P3 به 20 مرحله افزایش داد Intel همین تغیر توانست که تعداد عملیاتی که در چرخه عملیاتی انجام می شود بصورت قابل ملاحظه ای کاسته میشود و از طرف دیگر افزایش طول PIPELINE نیازمند افزایش تعداد ترانزیستور ها برای انجام همان تعداد عملیات میباشد که این امر باعث افزایش اندازه هسته و بالا رفتن قیمت تولید میشود . در حالی که AMD با وجود افزایش فرکانس پردازنده های خود طول pipeline را به همان اندازه p3 یا k6 ثابت نگهدارد .
استراتژی اول اینتل :

از Pentium Pro به Pentium III به Pentium M ( میتوان آن را مسیر سنترینو نام گذاری کرد )

این مسیر پردازنده های خنک، با فرکانس پایین و کم مصرف اینتل است. (توجه کنید که چطور اینتل دارد پردازنده های سرور و لپتاپ خود را یکی می کند.

استراتژی دوم اینتل :

از 386 به 486 به پنتیوم 1 و 2 به پنتیوم 4 ( که می توان آن را مسیر پنتیوم 4 نام گذاری کرد)

این مسیر پردازنده های پر مصرف، گرم و با فرکانس های بالا اینتل است که با رسیدن به سقف 4 گیگاهرتز از رده خارج خواهد شد.

استراتژی سوم اینتل :
ایتانیوم 1 ، ایتانیوم 2، ایتانیوم 3

خلاصه اینکه پردازنده های مربوط به استراتژی 2 به بن بست فنی رسیده اند و عملا پنتیوم 5 یا پنتیوم 4 بالای 4 گیگاهرتزی دیگر به بازار نخواهد آمد و یا اگر بیاید تنها نام تجاری آن پنتیوم است. استراتژی 3 اینتل ، که پر خرج ترین پروژه تاریخ آی تی پس از پروژه (موفق) آی.بی.ام 360 است بسیار به کندی پیش می رود. (منتقدان پروژه ایتانیوم را "ایتانیک" نام گذاری کرده اند) و عملا چیزی که باقی می ماند استراتژی فعلی اینتل یعنی سنترینو است که قطعا در برابر رقبایی مانند اولترا اسپارک، اپترون و پاور پی سی حرفی برای گفتن ندارد.

تفاوت ریزپردازندهای پنتیوم و Celeron

تفاوت ریزپردازندهای پنتیوم و Celeron :                                                              intel
ریزپردازنده ، مهمترین عنصر سخت افزاری استفاده شده در یک کامپیوتر است که اغلب از آن به عنوان "مغز کامپیوتر " ، یاد می گردد. نوع ریزپردازنده استفاده شده در هر کامپیوتر ، تاثیر غیر قابل انکاری را بر تمامی ابعاد حیات یک کامپیوتر داشته و بنوعی ظرفیت عملیاتی و میزان رضایت کاربران در خصوص اجرای برنامه های کامپیوتری را مشخص می نماید. امروزه تولید کنندگان متعددی اقدام به طراحی و تولید ریزپردازندها ، می نمایند . پردازنده های پنتیوم و Celeron دو نمونه متداول در این زمنیه بوده که تاکنون مدل های متفاوتی از آنان تولید و عرضه شده است . شاید برای شما جالب باشد که بدانید وجه تمایز و نقاط مشترک این دو نوع ریزپردازنده چیست ؟ بدین منظور به برخی از مهمترین خصایص تراشه های پنتیوم ۴ و Celeron ، اشاره می گردد :
هسته Core :

تراشه های Celeron با محوریت هسته تراشه های پنتیوم ۴ ، طراحی و تولید شده اند .

Cache :

تراشه های Celeron نسبت به تراشه های پنتیوم ۴ از حافظه Cache کمتری استفاده می نمایند . یک تراشه Celeron ممکن است دارای ۱۲۸ کیلو بایت L۲ Cache باشد . در حالی که L۲ Cache استفاده شده در تراشه های پنتیوم ۴ ، چهار برابر تراشه های Celeron است. میزان حافظه L۲ Cache تاثیر بسیار زیادی را در خصوص کارآئی سیستم بدنبال خواهد داشت .
Clock Speed :

شرکت اینتل تراشه های پنتیوم ۴ را با هدف اجراء در سرعت های بمراتب بالاتری نسبت به تراشه های Celeron طراحی و تولید نموده است . سریعترین پردازنده پنتیوم ۴ ، شصت مرتبه سریعتر از سریعترین پردازنده Celeron است.
Bus Speed :

پردازنده ها در خصوص حداکثر سرعت Bus ارائه شده دارای محدودیت می باشند .سرعت Bus پردازنده های پنتیوم ۴ ، ۳۰ درصد بیش از پردازنده های Celeron است.
در صورتی که دو تراشه اشاره شده را از ابعاد متفاوت با یکدیگر مقایسه نمائیم، توقع این که این دو پردازنده با سرعت مشابه و یکسان کار نمایند ، انتظاری بیهوده است . حجم کمتر حافظه L۲ Cache و سرعت پائین تر Bus ، تاثیر بسیار زیادی در ارتباط با کارآئی یک کامپیوتر را بدنبال خواهد داشت . در صورتی که قصد دارید از کامپیوتر خود به منظور ارسال نامه های الکترونیکی و یا اینترنت ، استفاده نمائید ، پردازنده های Celeron گزینه ای مناسب می باشند . در صورتی که از سیتستم خود به منظور انجام عملیاتی استفاده نمائید که در آنان پارامتر سرعت، حائز اهمیت می باشد ، می توان از پردازنده های پنتیوم ۴ با توجه به وجود ویژگی های متنوعی همچون سرعت بالای Clock ، Bus و میزان حافظه L۲ Cache ، استفاده بعمل آورد .

CPU Meter

میزان کارکرد CPU را با CPU Meter ساخت خودتان بسنجید!

 

این بار میخواهیم یک ترفند جالب را به شما آموزش دهیم که به وسیله آن میتوانید از میزان کارکرد CPU خودتان در هر لحظه آگاه شوید. به عبارتی خودتان یک CPU Meter بسازید. کارکرد این میزان سنج به این علت است که شما میتوانید با استفاده از آن پی به مشکلات سیستمی خود ببرید. این مشکل میتواند از جانب یک سخت افزار باشد یا یک نرم افزار. همین طور میتوانید پی به این موضوع ببرید که برنامه های در حال اجرا چه مقدار از گنجایش CPU شما را اشغال کرده اند.


برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا با فشردن سه کلید CTRL+ALT+DEL برنامه Task Manager را اجرا کنید. بعد در منوی Options تیک کنار عبارت Hide When Minimized را فعال کنید و برنامه را ببندید.
سپس از طریق منوی Start وارد برنامه Search شوید.
حالا عبارت taskmgr.exe را جستجو کنید ( در قسمت All Files and Folders ).
بعد از یافتن روی آن راست کلیک کرده و وارد قسمت Send To شده و گزینه ( Desktop ( Create Shortcut را انتخاب کنید.
سپس روی آیکن Shortcut to taskmgr که روی Desktop قرار دارد راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید.
در همان منوی Shortcut عبارت Run را یافته ( بالای Comment ) و سپس از لیست کشویی روبه روی آن عبارت Minimized را انتخاب کرده و کلیدهای Apply و بعد Ok را بفشارید.
حالا نام Shortcut خود را از طریق راست کلیک کردن روی آن و انتخاب گزینه Rename تغییر دهید. مثلا نامی مثل CPU Meter را برایش انتخاب کنید. بعد از این کار روی Shortcut خود کلیک کرده و بعد گزینه Cut را انتخاب کنید.
سپس روی دکمه Start راست کلیک کرده و بعد گزینه Open All Users را انتخاب کنید. در صفحه ای که باز میشود وارد پوشه Programs و بعد Startup شوید. در آنجا راست کلیک کرده و گزینه Paste را انتخاب کنید تا Shortcut شما در این محل قرار گیرد.
حالا سیستم را یک بار Restart کنید.
بعد از این کار با هر بار راه اندازی سیستم آن آیکن کوچک سبز رنگ در System Tray شما ظاهر خواهد شد و شما میتوانید از آن استفاده کنید.
برای یافتن اطلاعات جزئی تر و دقیق تر در مورد CPU میتوانید روی این آیکن سبز رنگ دوبار کلیک کرده و سپس وارد زیر مجموعه Performance شده و آنجا موارد را بررسی کنید ( حتی درمورد RAM و زمان KERNEL ). برای دیدن زمان درگیری KERNEL کافی است از منوی View تیک کنار عبارت Show KERNEL Times را فعال کنید. با این کار در قسمت CPU Usage History یک نمودار قرمز رنگ نیز ظاهر میشود که مربوط به این مورد است.

انتخاب cpu

انتخاب CPU


amdintel

اگر شما صاحب يك كامپيوتر قديمي هستيد و قصد تعويض آنرا داريد ، احتمالا با مراجعه به بازار كامپيوتر و مشاهده اينهمه تغييرات و تنوع دچار سردرگمي خواهيد شد بخصوص اگر مدتي است كه به بازار قطعات سري نزده‌ايد.

 

دنياي رايانه مدتي دچار يكنواختي و سكون بود و فقط اعداد و ارقام بالا ميرفتند ، اما در استانداردها و تكنولوژي تغيير چنداني ايجاد نميشد.

 

اما امسال و بويژه در ماههاي اخير و آتي ، ما در يك زمان بزرگ رايانه‌اي بسر ميبريم ، دوره‌اي كه نسلهاي پردازنده پشت هم ميايند و ميروند ، چيپستها و بوردهاي جديدي كه مدتها منتظر آن بوديم به عرصه ظهور ميرسند ، ويندوز ويستا جاي خودش را باز ميكند ، Direct X 10 و كارتهاي گرافيك مبتني بر آن وارد بازار شده‌اند ، دنياي مانيتور در آستانه تحولي عظيم است و امسال سال شروع منسوخ شدن LCD است ، آگهي فروش اولين هاردديسكهاي نيمه هادي را ميبينيم ، شاهد DDRIII و افزايش روزافزون سرعت آن هستيم و ...

 

خلاصه تحولاتي كه 4-5 سال يا بيشتر راكد بودند ، همه و همه در طي اين ماهها در حال بلوغند ، چيزي كه شايد شبيه آنرا حوالي سال 2000 شاهد بوديم.

 

متني كه در ذيل ملاحظه ميفرماييد مربوط به يك دوره 20 يا 30 ساله نيست بلكه در برگيرنده مطالبي از حدود 2 تا 3 سال پيش الي 1 سال آينده ميباشد.

 

در اين قسمت سعي خواهد شد تا شما ديد روشني نسبت به انتخاب CPU پيدا نماييد ، زيرا CPU مغز متفكر دستگاه  است و بقيه قطعات حتي Main Board بر مبناي آن گزينش ميگردند.سپس در قسمت بعد به مرور مادربرد و انتخاب آن ميپردازيم.

 

شما ممكن است داراي يك رايانه قديمي پنتيوم II ، III يا حتي قبل از آن باشيد ، در اينصورت آنچه را كه در مورد قطعات ، اقسام CPU و مادربورد و سوكتها ، حافظه و كارت گرافيكي بخاطر داريد كلا پاك كنيد.

 

ولي چنانچه دستگاه شما حدود 3 تا 5 سال قدمت دارد احتمالا صاحب يك پنتيوم 4 يا معادل AMD آن هستيد.

 

آن موقع پنتيوم 4 با 478 پايه و سوكت 478 باب بود و انواع و اقسام سلرون و فول كچ ، در مورد AMD هم پردازنده‌هاي Athlon XP و Sempron با سوكت 462 پايه يا همان سوكت A.

 

مساله جالبي كه وجود دارد اين است كه هنوز هم پردازندهاي اينتل امروزي از نسل پنتيوم 4 هستند. (آنچه بعنوان پنتيوم 5 در بازار ما توسط برخي افراد درج ميشود كذب است ، پنتيوم 5 تا سال 2010 عرضه نخواهد شد.)

 

در مورد AMD هم همان اتلون و سمپرون را داريم ولي چيزي كه در هر دو مورد تغيير كرده‌است ، تغييرات در معماري اين پردازنده‌ها ميباشد ، گذر از 32 بيت به 64 بيت طي مراحل مختلف ، باب شدن پردازنده‌هاي دو هسته‌اي و 4 هسته‌اي براي كاربران عادي ، كوچكتر شدن هرچه بيشتر تكنولوژي ساخت ، ازدياد كاشه داخلي ، تغيير استاندارد سوكتها ، تغيير توان مصرفي و ... اهم نكاتي هستند كه شما براي بروز آوري اطلاعات خود بايد بدانيد :

 

1- تغييرات تعداد پايه‌ها :

 

در مورد اينتل تمامي پردازنده‌ها هم اكنون تحت استاندارد سوكت LGA با 775 پايه هستند ، در مورد AMD ، تغييرات مختلفي صورت گرفت ، اما ظهور كوتاه مدت سوكتهاي 754 ، 939 ، 940 قديمي نهايتا به سوكت 940 پايه جديد تحت عنوان AM2 انجاميد ، هم اكنون تقريبا تمامي پردازنده‌هاي AMD موجود در بازار AM2 هستند.

 

2- 64 بيتي :

 

اولين پردازنده‌هاي 64 بيتي براي PC عادي ، توسط AMD ارائه شد و از آن ببعد CPU هاي Athlon XP و Sempron به Athlon 64 و Sempron 64 تغيير نام دادند.

 

گذر از 32 بيتي به 64 بيتي در مورد اينتل با تاخير بيشتر و طي مراحل گوناگون صورت گرفت و در همين مقطع بود كه AMD براي چند ماهي گوي سبقت را ربود.پردازنده‌هاي اينتل كه بخشي از آنها و سپس تمامي قسمتها به 64 بيتي تغيير يافتند (بهمراه ديگر فناوريها) از آن پس Core 2 ناميده شدند.

 

3- دو هسته‌اي و چهارهسته‌اي (Dual و Quad)

 

با ظهور پردازنده 2 هسته‌اي اينتل بازهم دوران سبقت چند ماهه AMD به پايان رسيد و ايندو رقابت نزديكي را در ارائه پردازنده‌هاي دو هسته‌اي آغاز نمودند.

 

اينتل ‍كه قبلا نيز پردازنده‌هاي 32 بيتي Dual Core را داشت ، اين مورد را به تكنولوژي Core 2 اضافه كرد و CPUهاي سري Core 2 Duo را كه در حال حاضر بشترين فروش بازار را دارند عرضه نمود.

توجه داريد كه Core 2 بمعني دوهسته‌اي نيست بلكه Duo بمعني دو هسته‌ايست.

بهمين ترتيب Core 2 ميتواند بصورت Core 2 Solo يا ‍Core 2 Quad باشد.

Core 2 Duo ابتدا تحت سري E4000 مثل E4300 و سپس تحت سري E6000 مثل E6600 مشهور و اينروزها سري ٍقدرتمند E8000 مثل E8400 ارائه گرديد.

CPU هاي چهارهسته‌اي اينتل با عنوان Quad يا Quadro شناخته ميشوند و با حرف Q يا QX مشخص ميگردند مثلا QX9650.

 

در اين بين AMD هم بيكار ننشست و CPU دو هسته‌اي خود را آماده نمود و آنرا X2 ناميد كه با تلفيق 64 بيتي ، اكنون Athlon 64 X2 و Sempron 64 X2 را در بازار داريم ، مثل Athlon 64 X2 5600+.

چهارهسته‌اي هاي AMD كه با X4 مشخص ميشوند با ورود سري Phenom طي هفته‌هاي اخير به بازار معرفي شده‌اند ، مثل Phenom X4 9750 ، از طرفي AMD يك گروه CPU سه هسته‌اي را توليد و با علامت X3 كرده‌است ، مثلا Phenom X3 8750 ، اينها با رقم 8 در ابتدا شماره‌گذاري ميشوند.

 

4 – Cache :

 

اندازه كاشه CPU سهم مهمي در كارائي آن دارد ، در مورد پردازندهاي Core 2 Duo ، كاشه L2 ابتدا 2MB بود اما در مورد E6600 به 4MB افزايش پيدا نمود ، همچنين برخي مدلها با شماره 20 در انتها و كاشه 4 مگابايت به بازار آمد مثل E6320 يا E4320 و ...

پردازنده‌هاي جديدتر اينتل با عدد 50 در آخر همگي داراي 4MB حافظه كش هستند.مثل E6550 ، E6850 و ...

 

پردازنده‌هاي X2 AMD متاسفانه فقط داراي يك مگابايت كش L2 هستند اما در مورد Phenom اندازه كش و تركيب آن افزايش و بهبود يافته‌است.

 

5- فركانس :

 

وقتي صحبت از فركانس CPU ميشود ، دو مفهوم بذهن ميرسد ، يكي فركانس داخلي CPU و ديگري فركانس خارجي يا همان فركانس FSB آنست كه تحت اين فركانس با حافظه و كارت گرافيك ارتباط دارد.

اگر 2-3 سال است كه CPU نخريده‌ايد و تصور داريد فركانس پردازنده‌ها الان بايد به 5-6 هزار رسيده باشد ، اشتباه است ، فركانسها همان اعداد و ارقام 3 سال پيش و حتي كمتر از آن است ، بخاطر تعداد بسيار زياد ترانزيستورها در يك CPU كه در حال نزديكي به مرز يك ميليارد ميباشد ، امكان بالابردن فركانس نيست وگرنه اشكالات متعددي از جمله داغ شدن و مصرف توان شديد پيش ميايد ، در عوض سعي كرده‌اند فنآوري معماري قطعه را بهتر سازند.

AMD بود كه اولين دوهسته‌اي با فركانس 3.0 GHz را پارسال بنام Athlon 64 X2 6000+ عرضه نمود كه ابتدا بازار را شوكه كرد اما پس از چند هفته و مشاهده كارائي نااميدكننده آن و عدم توانائي Over Clock از رونق افتاد.

بالاترين فركانس در Intel هم در مورد دو هسته‌ايها 3.17 GHz است و در مورد Quadro حتي پايينتر از آن است وگرنه CPU شما 300-400 وات  بتنهايي مصرف خواهد داشت! (اخيرا يك خانواده گرانقيمت از Quad تا فركانس 3.4 GHz ميرسد.)

پس ملاحظه ميفرماييد كه اينتل هم ديگر در قيد شماره گذاري بر حسب فركانس نيست ، E6600 بمعني فركانس 6.6GHz نيست بلكه نمادي از قدرت CPU در مقايسه با CPU هاي عادي پنتيوم 4 ميباشد.

 

خوب ، حال برويم سراغ FSB كه بعكس فركانس داخلي افزايش چشمگيري داشته است ، در حال حاضر شاهد FSB برابر با 1066 و 1333 هستيم.

يكبار ديگر پردازنده‌هاي جديد اينتل با عدد 50 در آخر پيشتاز FSB با سرعت 1333 هستند و داراي كارائي عالي.(E6550 ، E6750 ، E6850)

همچنين در مورد پردازنده‌هاي جديد 45 نانومتري E8500 ، E8400 و E8200.

در مورد AMD ميدانيد كه FSB مطرح نيست و فركانس HT مطرح است.فركانس HT هم در حال حاضر در تمامي پردازنده‌هاي AM2 آن 1GHz ميباشد ، اما در مورد Phenom ، سري جديد AMD از 1.6 GHz شروع ميشود و به 2 GHz هم ميرسد.

 

6- گذر از ميكرو به نانو و مصرف توان :

 

4-5 سال قبل شاهد تكنولوژي 18 صدم و پس از آن 13 صدم ميكرو در عرصه PC بوديم ، با افزايش روز افزون تعداد ترانزيستورها و مصرف توان آنها ، توليد كنندگان چيپ روز بروز بفكر كوچكتر نمودن تكنولوژي ساخت ميباشند بطوريكه امروزه شاهد پردازندهاي AMD با فن‌آوري 90 و 65 نانومتر و Intel 65 و 45 نانومتري هستيم.

تكنولوژي ساخت يكي از عوامل مهم در مصرف توان و كارائي CPU در انجام Overclocking ميباشد.

عموما در اين چند سال بدين گونه بوده است كه مصرف توان AMD بيشتر و دماي آن بالاتر از اقسام Intel ميباشد و AMD معمولا يك گام ازين لحاظ موخر است.

 

تغييرات جديد

 

اخيرا شاهد تغييرات ذيل بوده‌ايم كه به بازار ايران هم راه‌يافته‌اند :

 

1- اينتل تكنولوژي ساخت را از 65 به 45 نانومتر رسانيد ، CPUهاي جديد اينتل داراي 6 و برخي از آنها داراي 12 مگابايت كش و سري جديدي از دستورالعملهاي چندرسانه‌اي هستند.اين CPU ها با مادربوردهاي بروز فعلي مطابقند و فقط احتياج به ارتقاء BIOS بورد خواهيد داشت.

پردازنده‌هاي 2008 اينتل را ميتوان در سه گروه جاي داد :

 دو هسته‌اي ويژه دستگاههاي CPU دسكتاپ معمولي با دو نام Wolfdale و Allendale با سري شماره مدلهاي E8000 (مثلا E8500) و E4000 (مشخصا E4700).يك نكته بسيار جالب اينست كه Wolfdale از همان روز اول با قيمت پايين عرضه شد نه با بهاي بالاي 1000 دلار.

براي افرادي كه مشتاق بازي هستند ، استفاده از E8200 ، E8400 و E8500 قويا توصيه ميشود ، اين گروه در تمامي گيمها داراي قدرت عالي هستند و تنها در برخي گيمها گروه Yorkfield كارائي بيشتري دارند كه قيمت بالاي آنها مانع خريد است.

yorkfield پردازنده ای چهار هسته ای و گرانقیمت که به صورت Q9000 و QX9000 ( مثلا QX9650 ) شماره گذاری می شوند این گروه جهت استفاده در سرورها نیز مناسبند ، اما قیمت بالائی دارند ، QX9750 قدرتمندترین در این گروه است.

penryn که برای نوت بوکها مورد استفاده است.

2- AMD تكنولوژي ساخت را به 65 نانومتر رساند و سوكتهاي جديدي ارائه نمود كه بواسطه آنها ماردبورد قابليت استفاده كامل از قدرت و مزاياي پردازنده را پيدا ميكند.نام اين پردازنده ها Phenom است و جهت استفاده از آنها سوكت AM2+ مزيت است اما واجب نيست.پس بايد در آينده نزديك شاهد CPU هاي طرح AM2+ و سپس AM3 باشيم كه AM3 با AM2 سازگار نيست.اگر شما يك برد AM2 داريد ميتوانيد از پردازنده AM2+ استفاده كنيد ولي از حداكثر كارائي آن بهره نخواهيد برد.

واضح است از اي ام دي انتظار ميرود تا پردازنده‌هاي جديدش قابليت اوركلاك مطلوبي داشته باشند.

نتيجه گيري : كدام CPU را انتخاب كنم؟

amd phenom 9950 x4 black editionintel core2 extreme qx9775

اول : تعيين كنيم Intel يا AMD

 در چند سال گذشته AMD همواره برغم وجود نقاط ضعف مانند تاخير در كوچك نمودن تكنولوژي ساخت و امكانات و سرمايه كمتر ، بالابودن حرارت و مصرف توان ، مشكل بودن نگهداري پردازنده و فركانس كلاك پايينتر ، جايگاه خود را در رقابت با اينتل به لطف پارامترهايي مثل كاشه L1 بزرگتر و  استفاده از معماري پيشرفته‌تر همواره حفظ نموده يا حتي در مقاطعي در رتبه بالاتر قرار داشته است.

 

متاسفانه در مقطع كنوني شاهد افت AMD هستيم و نكات مثبت برتري خود را نيز از دست داده است ، بطوريكه بعكس هميشه با بالاتر بردن كلاك سعي در حفظ نتيجه دارد و بجاي يك پله تاخير در تكنولوژي ساخت در حال رسيدن به دومين پله فاصله است و مرتب استاندارد سوكتها را تغيير ميدهد كه موجب تحميل هزينه تعويض مادربورد است.اميدواريم كه در ماههاي آينده شاهد پيشرفت مجدد اين شركت باشيم زيرا رقابت سبب افزايش كيفيت و كاهش قيمتها ميگردد.

 

نكته مثبت در مورد دو مدل پردازنده High End از AMD (مدل 6000+ و 6400+) ، فابريك شدن آنها در آلمان است ، اين CPU هاي آلماني داراي ساخت بسيار عالي و محكم و فن حرفه‌اي و بزرگ با لوله‌هاي مسي هستند كه همراه با بسته بندي جديد تحت عنوان Black Box بفروش ميرسند.

فن پردازنده داراي يك اهرم قفل استيل ميباشد و به سادگي آب خوردن بر روي CPU نصب ميگردد.

بعلاوه قيمت اين دو پردازنده طي زمستان گذشته كاهش داشته است ، يعني جهت يك دستگاه قدرتمند دفتري يا جهت ساير امور مناسب ميباشند ولي براي انجام نرم‌افزارها و گيمهاي سنگين توصيه نميشوند.

 

در حال حاضر و تا ماههاي آينده AMD را به كاربراني كه بدنبال كارائي حداكثر هستند و كاربران گيم ، پيشنهاد نميكنيم ، اما در صورت استفاده براي ساير كاربردها يك PC مبتني بر AMD ميتواند كارا و مناسب باشد.

 

دوم : كدام پردازنده Intel :

 

با نگاه ديگر به سطرهاي فوق درميابيد كه پردازنده‌هاي داراي عدد 50 در آخر داراي دو مزيت بزرگ هستند ، يكي اينكه FSB آنها 1333 است و ديگر اينكه داراي كش 4MB ميباشند.اما به تجربه ، اينها داراي قابليت Overclock عالي هم هستند.

 

اگر بدانيد كه قيمت اينها هم ارزانتر است كه نور علي نور ميشود ، قيمت يك E6850 از E6700 و قيمت E6750 از E6600 ارزان تر است! چرا مگر اينها قدرت بيشتري ندارند؟ پاسخ اينست كه هزينه تمام شده براي سازنده در سري قديميتر بيشتر بوده است در حاليكه اخيرا اينتل سياست پايين آوردن قيمتها را حتي از روز اول ارائه CPU به بازار دنبال ميكند ، در حال حاضر هم E6600 و E6700 كمتر در بازار يافته ميشوند (در حال منسوخ شدن) و سري E8000 با قيمت مناسب و كيفيت فوقالعادشان جاي آنها را گرفته‌اند.

فقط در نظر داشته باشيد كه مادربورد انتخابي شما قابليت كار با اين CPUها را دارا باشد كه در قسمت بعد راجع به انتخاب مادربورد خواهيم نوشت.

 

پردازنده‌هاي Quad مناسبند؟

 

پردازنده‌هاي 4 هسته‌اي مانند QX6850 يا Q6600 گزينه‌هاي گرانقيمتي هستند و هرچند كه قدرت زيادي دارند ، برنامه‌هاي اندكي امكانات استفاده از 4 هسته را دارند ، اينستكه بعلت پايين تر بودن فركانس آنها حتي ممكن است نتيجه عكس بگيريد.

 

نرم‌افزارهايي كه امكان استخراج قدرت Quadro را دارند برخي Benchmark ها مثلا 3DMark06 هستند كه صرفا جهت تست بكار ميروند ، همچنين آخرين نسخ برخي نرم‌افزارهاي گرافيك و تدوين فيلم اين توانائي را پيدا كرده‌اند كه از جمله مشهورترين آنها ميتوان 3D Studio Max را نام برد ، اگر طراح گرافيك و يا تدوين‌گر فيلم و انيميشن هستيد يا بنحوي دستگاه را فقط براي كار با يكي دو نرم‌افزار خاص ميخواهيد ، حتما بررسي كنيد كه آيا آن نرم‌افزارها توان استفاده از چهار هسته را دارند يا خير ، ممكن است شما با Quad كارائي عالي بدست آوريد ، البته مساله قيمت بالا هنوز مطرح است ، سايتهائي وجود دارند كه كارائي اقسام پردازنده با نرم‌افزارهاي گوناگون را بشما نمايش ميدهند ، از جمله معروف ترين آنها سايت سخت افزار tomshardware ميباشد.

در حال حاضر هنوز حتي برخي نرم‌افزارها توانائي استفاده كامل و بهينه از 2 هسته را نيز ندارند و بنظر نميرسد استفاده از 4 هسته باين زوديها در دنياي نرم افزارها به تكميل برسد.